Ліна
Костенко прилинула на Вкраїну на крилах лелеки 19 березня 1930 року. Так і
ніжилась вона в пролісках, зростала у променях весняного сонця, у пісні
жайвора. Стала поетесою од Бога – унікальною, самобутньою,
неповторною. Її поезія – то ціла епоха в царині української літератури.
Ми захоплюємося філософською глибиною її поезії, в якій вона простими словами
повідає нам про сутність, красу і мету нашого земного життя. Поетеса, мов той
золотар, вигранює кожне слово, припасовує його в поетичний рядок так, щоб усе
звучало змістовно й евфонічно. Її поезія рясніє афоризмами і багато з тих
афористичних констант (величин) стали крилатими. А її історичні поеми
«Берестечко» і «Маруся Чурай» - то справжня енциклопедія архаїзмів, лексичних
перлин, мовних зворотів того часу.
А яка трепетно-ніжна лірика Ліни Василівни. Ось перед нами поетичний образок
української осені:
Осінній
день, осінній день, осінній! Осанна осені, о сум! Осанна!
Невже це
осінь, осінь, о! – та сама...
Золота наша осінь, лагідна, але оповита сумом не тільки за теплим літом, але й за прожитими
літами, що так скоро промайнули, тому –«Осанна осені, о сум!». Є і «осінній
плач калини» і «прощальні сурми журавлів».
Звідки ж
черпає своє поетичне натхнення Ліна Костенко? – З природи, яка така прекрасна у
нас – поля, степи, ліси, діброви... «Вона (поетеса)
відчуває любов до найменшого прояву природи, навіть до того маленького
грибочка, що зібрався рости, - то мама його пригорне осіннім листям, аби ріс у
теплі», - пише Оксана Пахльовська – її дочка (тепер завідувач кафедри
україністики університету Ла Сап’єнца в Римі).
«Ми мовчимо – поезія і я»
Усіх нас тривожить щемно-болісне питання: «Чому мовчить Ліна Костенко?!». Чому не
друкує своїх творів, адже вона ще в розквіті сил. Усамітнення (її майже не видно й не чути на людях), якийсь замкнений спосіб життя, так ніби відмежувалась від людей,
від світу. Одні кажуть, що споглядання – це стратегія її життя, інші
тішать себе тим, що мовчання – золото, воно промовистіше слів. Та чи працює
вона над словом? Поет Борис Олійник стверджує: «Працює каторжно!». Його думку
продовжує письменник Володимир Яворівський: «... денно і ночно могутньо працює на Україну, на українську
духовність». Таку ж відповідь дала й дочка поетеси Оксана Пахльовська:
- Ні, ні,
мама не обрала стратегії споглядання. Вона завжди стояла якось окремо, а
сьогодні і поготів. Самотність і осібність письменника – це його моральний
обов’язок. Мама багато працює, бо вона homo faber (лат. людина-творець). Поет у
розумінні Ліни Костенко – це сотворіння, покликане сказати людям щось надзвичайно важливе, а щоб мати таку здатність, треба
бути вищим над усім. «Поезія – це свято, як любов.// Ото не є розмова побутова»,
- мовить Ліна Василівна.
І як же вона
відмежувалась від світу, коли кожного року вже вісімнадцять років поспіль разом
з історико-географічною експедицією виїжджає у Чорнобильську зону, щоб вивчати
унікальну історію Полісся і художні цінності краю. Там вона знаходить спокій
для душі, черпає натхнення до творчої праці. Чорнобильська зона... Мертвий
край... Але то тут, то там є ще люди, є новосели, які не можуть жити без рідної
їм землі, так люблять свій край, бо все з того українського чорнозему – і хліб
насущний, і слово, і пісня. Вражень у неї багато, і лягають вони у записник, а
вдома поетеса творить. Тож і тиша тиші потрібна, щоб зосередитись і узагальнити
побачене, пригадати цікаві деталі. Ось торік заходить вона до своїх новоселів,
а вони п'ють самогонку (і де вони ту погань роздобули!). Радості не було меж.
Узяв дідусь гармошку і як заграв – всі затанцювали. Приїхала Ліна Костенко!
Незабаром вийдуть її прозові твори про Чорнобиль, а тепер чекаємо її «Записок
українського самашедшого». Чекаємо з нетерпінням.
Ліна
Костенко як людина – своєрідна, неповторна у житті. Ось як характеризує її
дочка Оксана Пахльовська: «неприборкана стихія, залізна дисципліна, лазерний
погляд на речі, пророцтво: скаже і потім збудеться те пророцтво.» Кажуть, що
Ліна Костенко якась замкнута, неговірка, некомунікабельна. Можливо, є тут і
доля правди, але як та правда виглядає? Згадує Дмитро Павличко:
- Я був у
Київській філармонії, коли Ніла Крюкова почала декламувати поему «Маруся
Чурай», а міліція намагалася зупинити виступ артистки. І у цей час з'явилася
Ліна Василівна й, нічого не кажучи, (неговірка ж!) підійшла до директора
філармонії і дала йому ляпаса. Відбувся
суд. На суді питають поетесу: «То ви кажете, що не давали ляпаса
директору філармонії?».
- Так, це
правда, бо я дала йому не одного ляпаса, а два: одного – за себе, а другого –
за поему «Маруся Чурай». Отака наша Ліна Костенко – людина правди і
справедливості, поетеса-легенда.
І ось
нещодавно в Українському домі в Києві відбулася презентація перевиданої поеми
Ліни Костенко «Берестечко». Людей бралося багато і яблуку ніде впасти, і ця
подія стала своєрідним ювілейним святом поетеси, «презентацією її життя». «Я
вам дуже вдячна, що ви прийшли, - сказала вона, - і побачили, що ми разом, що ми потрібні одне одному. Я справді надумала
повернутися в літературу, культуру, бо важкий час – це завжди мій час. А
легкий час я не розумію». І вперше Ліна Костенко публічно заявила, чому вона
так довго мовчала. А причина була така. «В часи незалежності України хтось
запустив лукаву ідею, що «патріотизм - останній прихисток негідників», в
літературі загомоніли про модернізм, мова творів наповнилась матюками, почали
критикувати видатних письменників, іронізувати над народниками, куди зарахували
й поетесу. Це було викривлене розуміння
свободи слова, осквернення святості літератури. Адже Папа Римський Іван
Павло II у своїй промові для
молоді у Львові сказав, що свобода вимагає сильного, відповідного й зрілого
сумління, інакше це буде вседозволеність. Ліна Костенко, поетеса, що сповідує
правду і ясність, не могла жити і творити в такій каламуті, й Чорнобильська експедиція
стала для неї своєрідною еміграцією.
- Я вам
признаюся, що Чорнобильська експедиція – це була моя міграція звідси, і ви знаєте, я там знайшла свою Україну. Отам, де країна
вмерла, отам, де люди втратили свою малу Батьківщину і полюбили її безмірно,
відчули велику Батьківщину.
А тепер Ліна Костенко повертається у літературу, культуру, а це, за словами Оксани
Пахльовської, новий історичний час України. Тож чекаємо її нового животворящого слова, слова правди, любові й надії.
Микола ГЕРЕТА
|