18 травня –
Всесвітній день музеїв
Саме так – сімдесят років тому, у
травні далекого вже сорокового року, відповідною ухвалою Раднаркому УРСР, у
Дрогобичі, центрі нової області, було утворено Обласний Історико-Краєзнавчий
музей. Перший директор музею Дмитро Завгородній отримав не лише ключі від
«осідку» (двоповерховий палацик і возівня колишньої Повітової ради), а ще й
багатющу мистецьку колекцію з націоналізованої роздольської галереї магнатів
Лянцкоронських.
Привезеного (оригінали і якісні копії
європейських художників, античну скульптуру, фотографії) було так багато, що
ними завісили всі зали, а решту просто звалили на велику купу у возівню.
Відкриття музею відкладали кілька
разів, допоки це не сталося за місяць до війни, у травні 1941 року.
За період окупації (тобто до
6.08.1944р.) музей не діяв, і з нього не пропало жодного експонату, чого не можна
сказати про повоєнний період, коли найкращі експонати передали в Ермітаж,
Харківський та Одеський музеї, Київський університет.
Вже з 1945 року дрогобицький музей
почав стрімко перетворюватися у важливий об’єкт партійної пропаганди і агітації.
З цією метою до Дрогобича з
Харківського музею прибуло декілька «інструкторів», які швиденько прибрали з
другого поверху «непотрібні» картини Я.Мальчевського, І.Труша і т.п., а на їхнє
місце почали розвішувати стенди з матеріалами про т.зв. «сталінські удари»…
Саме тоді, влітку 45-го, під час
роботи над облаштуванням одного з таких залів, стався курйозний випадок.
Науковий працівник музею Дарія Огієнко-Беч, підійшовши до портрета «вождя
світового пролетаріату», вголос промовила: «А Леніна куди будемо вішати?».
Присутня при цьому харків’янка суворо поглянула на «безтолкову западенку»,
підійшла, відвела її під лікоть убік і з притиском вимовила: «Не вішати Леніна,
а вивішувати портрет Леніна».
Цього моменту Дарія Дмитрівна не
забувала вже ніколи…
Впродовж радянського періоду
музейники справно виконували свою «тиху» роботу і не одне покоління молодих
наших громадян виховалося на відвідуванні його цікавих експозицій, які справді,
як писалося в одному з буклетів, були «скарбницею історичної культури
Франкового краю, пам’яток образотворчого мистецтва, флори і фауни Карпат».
За майже двадцятирічний період незалежності України музей «Дрогобиччина»
зазнав значних змін і нині (згідно з новітньою класифікацією) може з повним
правом називатися «музейним комплексом».
Окрім «давніх» відділів історії,
природи, пам’яток дерев’яної архітектури, в музеї за останні роки – після
відкриття двох нових об’єктів – особливого розвитку набули відділи мистецтв та
етнографії і побуту.
Варто лиш сказати, що Палац мистецтв
(вул.Т.Шевченка,38), де розгорнуто постійно-діючу експозицію європейського мистецтва
і щомісяця проводяться змінні мистецькі виставки з різних регіонів України і
зарубіжжя, щорічно відвідує близько 15 тисяч осіб.
Ведеться робота з реконструкції
Картинної галереї (вул. Січових Стрільців,16), у якій 21 вересня цього року, в
День міста, буде урочисто відкрито експозицію сакрального мистецтва.
Нинішнє покоління дрогобицьких музейників,
переступаючи сімдесятиріччя діяльності, живе і працює з вірою, що музеїв у
нашому місті ніколи не буде «забагато», бо, як сказав у 1926 році засновник музею
у Коломиї Володимир Кобринський: «Тільки в музеї пізнається вартість свого
народу».
Отож, на завершення вітаю усіх, хто
мав і має відношення до музею і музейної справи у нашому місті, усіх наших
шанувальників і доброчинців та бажаю доброго здоров’я і усіляких гараздів.
Зиновій
БЕРВЕЦЬКИЙ, директор музею «Дрогобиччина»
|